Kiedy pod koniec XIX wieku dwaj przedsiębiorczy Czesi – ślusarz Valclav Laurin i księgarz Vaclav Klement zaprojektowali swój pierwszy rower, nie przypuszczali nawet, że 150 lat później samochody produkowane w założonej przez nich firmie, będą eksportowane z Czech do ponad 100 krajów świata. Wtedy najważniejsze było dla nich, by produkowane w niewielkich zakładach bicykle były wygodne. Na tyle wygodne, żeby nie trzeba było używać siły nóg. Tak powstały pierwsze motocykle.
Laurin i Klement nie osiedli na laurach. Rozwijali swoją firmę. Tuż pod koniec XIX wieku z ich warsztatów wyjechały pierwsze samochody. Kiedy w 1925 roku chcieli rozszerzyć produkcję, potrzebowali gotówki. Jednym z inwestorów okazał się młody, przedsiębiorczy inżynier Emil Škoda. Zainwestował w rozwijającą się firmę 220 milionów koron. Miał jeden warunek: firma miała nosić nazwę od jego nazwiska.
Tą i wiele innych ciekawych historii można poznać, zwiedzając muzeum Škody w Mladej Boleslav. Od pierwszych rowerów i motocykli produkowanych przez Laurinta i Klementa, przez najstarszy samochód w muzeum – Voiturette A Z 1906 aż do zachwycającej skody Monte Carlo, wyprodukowanej specjalnie na ten wyścig. W sumie na 1800 metrach kwadratowych powierzchni wystawiono 46 samochodów z ponad 100-letniej historii firmy Škoda. Stoją tam samochody produkowane seryjnie. Stoją sportowe auta projektowane pod wyścigi i rajdy, stoją w końcu samochody, które nigdy nie wyszły poza nawias koncepcji. Jednym słowem raj dla miłośników motoryzacji.
Na zwiedzenie muzeum potrzeba około 1,5 godziny. Wycieczkę tam warto zaplanować wcześniej – bilety kupione nawet na tydzień przed planowanym przyjazdem to dobry pomysł. Muzeum Škody to jedno z najchętniej odwiedzanych muzeum techniki w Republice Czeskiej. Przed pandemią odwiedzało je ponad ćwierć miliona osób rocznie. Bilety indywidualne można oczywiście kupić na miejscu, w kasie, można też kupić on-line.
Muzeum to jednak nie tylko samochody. Pomiędzy autami stoją gabloty. Znajdują się w nich zdjęcia, znaczki i gadżety związane z ciekawymi osobami, których historia łączyła się z czeską marką. Można zobaczyć na przykład materiały zdjęciowe dotyczące Škody, którą jeździł Václav Havel na początku swojej politycznej kariery, a także fragment bajki „Krecik”, w którym tytułowy bohater prowadzi samochód czeskiego producenta.
Do Mladej Boleslav najlepiej dojechać od strony Szklarskiej Poręby i Jakuszyc, albo przez przejście graniczne w Lubawce. Stamtąd drogą krajową nr 16 przez Jičin. Od granicy to niecałe 100 km.
Na koniec ciekawostka. Logo Škody to „skrzydlata strzała”. O tym, skąd się wzięła… o tym też dowiecie się w Mladej Boleslav, w Muzeum Škody.